Ingin tahu aktiviti kami ...

Ingin tahu aktiviti kami,

kat mana kami mengajar

Info dapatkan di sini , taip link di bawah :

https://www.facebook.com/NasyierahHerbal

https://www.facebook.com/FitraSolusiCentre

https://www.facebook.com/homemadefacesoap Zash Beauty


Wednesday, August 26, 2015

Anda pasti takkan buang kulit telur selepas ini ..

Assalamualaikum

Baru-baru ni saya terjumpa artikel ni dalam FB, Boleh kita syer kat sini . Sebelum ni saya pernah juga ambil kulit telur ni dan keringkan ..lepastu blend .Kononnya nak buat mask muka. Dah ada la sedikit research kulit telur memang kaya protein dan mineral seperti kalsium , magnesium dan banyak lagi.. sebab kulit telur ni macam batu kapur ..ada kalsium karbinat, magnesium fosfat dan sebagainya .. So bersemanat lah nak buat masker , nak campur2 dalam base mask saya le ..

Base mask saya sebelum ni saya guna tepung jagung dan tepung arrowroot. Mesti korang tak pernah fikir kan. Semua saya beli kat kedai kek je..

Kalau nak tau lebih-lebih tentang mask boleh belajar dengan saya nanti

Berbalik pada kulit telur, bila bacaartikel ni saya teringn nak syer kegunaan kulit telur ni.

Copy daripada bahasa Indonesia ,, harap-harap faham la ye ..




Siapa sangka, kulit telur ayam yang biasanya dibuang begitu saja ke tempat saja masih bisa kita manfaat. Salah satu contoh hasil pemanfaatan dari kulit telur ayamadalah sebagai pestisida alami untuk mengusir hama.
Bagimana cara membuat pestisida/ menghalau serangga  alami dari cangkang atau kulit telur ayam ini?

Cara Membuat Pestisida Alami untuk Mengusir Hama

Sebagaimana yang dikutip dari laman rumahku.com, ternyata cara membuat pestisida alami dari kulit telur ayam ini ternyata sangatlah mudah.
 Yang perlu kita persiapkan adalah cangkang telur ayam (kulit telur ayam). Cangkang telur ayam ini kita jemur agar kering. Selanjutnya kita hancurkan cangkang telur ayam yang sudah kering tersebut hingga menjadi bubuk atau serbuk.
Sementara untuk cara penggunaannya juga sangat mudah, bubuk kulit ayam tersebut hanya perlu ditaburkan langsung pada hama yang kita temui ditaman rumah. Sangat mudah bukan?
Untuk jenis-jenis hama yang bisa dibasmi dengan pestisida alami dari kulit telur ini misalnya adalah siput, keong, mollusca, kutu, dan kumbang. Apabila hama tersebut terkena bubuk kulit telur, maka hama tersebut akan langsung menggeliat. Mereka akan bergerak untuk beberapa waktu, berputar dan berbalik dan akhirnya mereka akan mati.
Pestisida alami ini juga bisa kita gunakan untuk mengatasi tanaman yang sudah terlanjur dirusak hama. Caranya dengan menaburkan bubuk kulit telur pada daun tanaman yang sudah rusak diserang hama.
Ini juga menjadi salah satu cara menggunakan kulit telur sebagai pengendalian hama. Karena hama akan menjauh dari daun tersebut dan membunuh hama lainnya yang menempel di atas daun.
Musim hujan biasanya ada banyak hama yang akan menyerang tanaman. Karena itu, untuk cara mencegah serangan hama disaat musim hujan bisa dilakukan dengan menaburkan bubuk kulit telur di sekitar permukaan tanah tanaman. Selain untuk mengusir hama, manfaat bubuk kulit telur ayam ini juga sekaligus sebagai pupuk organik karena kulit telur mengandung kalsium yang dibutuhkan oleh tanaman sebagai pembentuk enzim.
Mulai dari sekarang, jangan buang kulit telur ayam. Lebih baik disimpan untuk dijadikan sebagai pestisida alami sekaligus sebagai pupuk organik untuk tanaman yang ada di rumah anda.
Youtube link nak buat baja dengna kulit telur ..
https://www.youtube.com/watch?t=15&v=JVoggJOOOik

hanya hiasan

untuk baja tumbuhan 

tepung kulit telur 








Nah, mulai sekarang tunggu dulu nih, ternyata kulit telur mempunyai banyak sekali manfaat yang luar biasa dalam kehidupan kita.

Kulit Telur Untuk Membasmi Hama Tikus, Kecoa dan Semut.

Bagaimana Caranya ?

Keringkan dan Giling Kulit Telur
Pertama biarkan kulit telur kering. Setelah itu, baru Anda giling untuk menghancurkannya menjadi bubuk atau serbuk.
Lalu, taburkan bubuk kulit telur itu langsung pada hama yang Anda temui di taman rumah.

Jenis Hama Yang Bisa Diusir
Bubuk kulit telur dapat mengusir dan membunuh beberapa jenis hama, seperti siput, keong, mollusca, kutu, kumbang, Tikus , Kecoa dan Semut.

Jika terkena bubuk kulit telur, hama tersebut akan langsung menggeliat. Mereka akan bergerak untuk beberapa waktu, berputar dan berbalik dan akhirnya mereka akan mati.

Taburkan Juga pada Daun
Taburkan bubuk kulit telur daun tanaman favorit Anda yang telah rusak diserang hama.

Ini juga merupakan salah satu cara menggunakan kulit telur untuk pengendalian hama. Karena hama akan menjauh dari daun tersebut dan membunuh hama lainnya yang menempel di atas daun.

Selain itu, taburkan juga bubuk kulit telur di sekitar permukaan tanah tanaman Anda. Jika terjadi hujan, maka taburi lagi bubuk tersebut untuk mengusir hama menjauh dari tanaman Anda.

Mengendalikan Hama Tanaman
Cangkang telur mengandung kalsium yang bisa menjadi musuh utama tanaman seperti siput, hama putih dan beberapa jenis hama lain. Anda bisa menggunakan cangkang telur sebagai media untuk menumbuhkan tanaman, caranya :

• Lubangi beberapa bagian cangkang telur kemudian masukkan dalam tanah
• Setelah itu is cangkang telur dengan tanah dan masukkan benih bunga, buah atau sayuran
• Tanaman akan tumbuh subur tanpa diganggu oleh hama tanaman.
• Hal ini karena hama biasanya tidak menyukai efek dan bau cangkang telur.

Hal ini terjadi karena kulit telur mempunyai lapisan kutikula merupakan lapisan terluar yang memiliki ketembalan 10 ┬Ám dan saluran pori. Serta berfungsi melindungi telur dari kelembaban dan mikroorganisme. 
Dan membantu pertukaran gas yang masuk kedalam telur.
Komposisi Senyawa Kimia dalam Cangkang Telur Ayam

Cangkang telur merupakan lapisan berkapur yang menyusun 9-12% dari berat telur total. Cangkang telur tersusun kira-kira 94% kalsium karbonat, 1% magnesium karbonat, 1% kalsium fosfat, dan 4% bahan organik terutama protein.

Mengatasi masalah saluran air yang tersumbat
Terkadang kita sering mengalami masalah saluran air, yaitu tersumbat sehingga mengganggu aktivitas kita. Dan seperti yang kita ketahui penanganannya juga dengan cara menusuk-menusuk saluran agar kotoran-kotoran yang menyumbat dapat mengalir dengan lancar.

Nah, disisi lain ada cara unik untuk melancarkan saluran air yang tersumbat yaitu dengan menggunakan kulit telur pastinya. Haluskan kulit telur sampai menjadi bubuk, lalu tuangkan dalam saluran yang tersumbat, kemudian biarkan selama semalaman, keesokan harinya, pastinya saluran air yang tersumbat sudah lancar kembali. Kamu juga bisa menambahkan sedikit cuka untuk hasil yang maksimal.

Pupuk/ Masker muka 
Tenyata kulit telur kaya akan kalsium. Jadi, kulit telur tersebut dapat hancur dengan sendirinya dan menyebar di tanah sehingga menjadi pupuk yang mengandung kalsium tinggi yang dibutuhkan oleh tanaman. Caranya yaitu hancurkan cangkang sampai menjadi beberapa potongan kecil, lalu taburkan di area yang akan di tanami. 

Cangkang Telur Sebagai Pupuk Alami
Cangkang telur mengandung berbagai macam jenis mineral. Anda bisa menggunakan cangkang telur untuk menyuburkan tanah, caranya adalah :

• Hancurkan cangkang telur hingga menjadi lebih lembut
• Masukkan cangkang telur ke dalam pot-pot kemudian tutupi dengan tanah
• Tanaman seperti buah, sayuran atau bunga bisa menjadi sangat subur.

Pestisida organik
Dalam memasak, tentunya kita ingin menghasilkan makanan yang higienis dan aman untuk kesehatan. Dan tak banyak pula orang yang berulang-ulang kali mencuci sayuran dan buah-buahan dengan menggunakan air.

Nah, ternyata kulit telur punya khasiat nih untuk membersihkan sayur dan buahan-buahan, selain itu sayur dan buah-buahan tersebut tidak akan rusak, karena kulit telur mampu mengusir hama, seperti siput, lalat atau ulat.

Makanan hewan
Kulit telur yang kaya akan kalsium, zat besi dan mineral, dapat kita berikan kepada hewan peliharaan kita. Mudah saja caranya, tinggal tambahkan kulit telur yang sudah dihancurkan dengan halus, lalu dicampurkan kedalam makanan hewan peliharaan kita. Justru dengan mencampurkan kulit telur dalam makanan hewan, dapat memberikan tambahan nutrisi yang dibutuhkan oleh hewan.

Cangkang Telur untuk Makanan Unggas
Bubuk cangkang telur ternyata juga bisa menjadi alternatif sebagai pakan unggas. Burung, ayam maupun bebek akan lebih sehat dengan pemberian pakan dari bubuk cangkang telur. Anda bisa mencampur bubuk cangkang telur dengan jenis pakan yang lain. Kalsium akan menjadi nutrisi yang baik untuk pertumbuhan unggas.

Membersihkan peralatan dapur
Selain menggunakan air dan sabun, yang dimana seperi biasa kita lakukan untuk membersihkan peralatan kita, ternyata ada cara lain untuk membersihkannya, yaitu dengan mencampurkan kulit telur yang dilumatkan dengan cuka. Dalam hal ini, merupakan sebagai pengganti sponge atau scrub untuk membersihkan peralatan dapur.

Membersihkan Tempat Memasak
Tempat memasak seperti panci sering menjadi kotor karena bekas memasak makanan yang sulit untuk dihilangkan. Untuk menghancurkan kerak dan lapisan bekas makanan maka andabisa menggunakan manfaat cangkang telur, caranya :

• Campur bubuk cangkang telur dengan sedikit air dan sabun pencuci
• Gunakan campuran ini untuk menggosok bagian noda panci yang sulit untuk dihilangkan.

Perawatan kulit
Khasiat lain dari kulit telur adalah keampuhannya melawan penuaan dini dan membuat kulit bersinar. Caranya, haluskan cangkang telur dan campur dengan putih telur. Oleskan campuran tersebut pada wajah dan biarkan sampai kering. Setelah 5 sampai 10 (sampai kering), bilaslah dengan air dingin untuk mendapatkan wajah yang bercahaya dan kulit wajah yang lentur.

Masker Wajah
Ini dia yang banyak digunakan oleh para ladies untuk tampil cantik. Cangkang telur digunakan untuk masker wajah agar kulit wajah menjadi kencang. Caranya yaitu haluskan cangkang kemudian campur dengan putih telur, lalu oles ke wajah, tunggu sampai kering, kemudian bilas sampai bersih.

Melembutkan Kulit Wajah
Anda juga bisa memakai bubuk cangkang telur menjadi masker. Efek dari cangkang telur akan membentuk lapisan yang lebih lembut pada kulit wajah. Caranya adalah :

• Larutkan bubuk cangkang telur dengan sedikit putih telur yang masih segar
• Gunakan pada bagian wajah hingga terasa ketat dan kering pada wajah
• Bersihkan dengan handuk yang sudah direndam dalam air hangat

Kulit akan tampak lebih lembut setelah melakukan perawatan aktif selama tiga kali dalam seminggu. Tapi cara ini sangat dilarang untuk kulit wajah yang sedang berjerawat.

Mengatasi Kulit Terkena Iritasi
Caranya yaitu masukkan cangkang telur ke dalam wadah atau tempat yang berisi cuka sari apel, kemudian rendam beberapa hari, setelah itu oleskan pada kulit sobat yang terkena iritasi.

Mengobati Gatal-Gatal
Gatal kulit karena iritasi sering menyebabkan ruam kemerahan pada kulit. Untuk menghilangkan iritasi caranya dengan :

• Merendam cangkang telur yang sudah dibersihkan
• Rendam dalam larutan yang bersifat asam selama beberapa jam
• Setelah itu gunakan air rendaman itu untuk menyembuhkan gatal-gatal
• Anda bisa mengoleskan atau mengompresnya

Obat gatal
Masukkan kulit telur dalam botol cuka sari apel. Diamkan campuran selama 2 hari. Gunakan campuran terhadap iritasi kulit dan gatal-gatal.

Mengurangi rasa pahit pada kopi
Selera orang dalam meminum kopi tentu berbeda, ada yang suka kopi dengan rasa yang pahit, adapula yang menyukai kopi yang rasanya manis. Namun, banyak kendala bagi orang-orang yang menyukai kopi manis adalah mereka ingin menghindari gula, untuk kesehatan mereka.

Nah, kembali lagi, kulit telur mempunyai aksi yang cukup unik disini. Selain gula, kita dapat menggunakan alternatif lain yaitu dengan menggunakan kulit telur yang sudah dihaluskan ke dalam gelas. Masukkan bubuk kopi kemudian baru diseduh. Hal ini sama sekali tidak akan merusak rasa atau aroma kopi, tapi akan mengurangi rasa pahitnya.


How to make egg shell fertiliser powder

Monday, August 10, 2015

KURSUS TERKINI


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM 

Kursus terkini daripada kami di Nasyierah Herbal Beautycare 

kami akan berada di Perlis pula

22hb Ogos 2015 


untuk mendaftar boleh hubungi kolej komuniti Arau Perlis 

014 2550708






Friday, July 17, 2015

AMALAN PEMAKANAN SIHAT DI HARI RAYA

Bismillahirrahmanirrahim

Selamat Hari Raya 

Sebenarnya nak cerita tentang amal pemakanan sihat di hari raya ni .. saya pun terbabas juga ...hihihi
Tapi nak cerita juga sebab baru-baru ni saya ada sedikit pengalaman dalam kaedah menurunkan berat badan. 

Sebelum ni saya banyak diperkenalkan dengan pelbagai produk untuk menurunkan berat badan tapi saya kurang berminat  sebab saya agak malas.. 

Bila berat badan saya mencecah hampir 70 kg saya cuba satu kaedah yang saya buat sendiri tanpa perlu makan suplimen apa-apa.. Nak tau tak ?

Macam ni  nak cerita saya cuba buat sendiri , saya hanya makan breakfast yanga agak berat, so kadang-kadang saya makan nasi , so tengahari saya makan apa-apa je .. kadang-kadang buah atau biskut je.. Bila petang makan agak berat macam bihun sup atau makanan berkuah seperti tomyam, dalam pukul 6-7 pm.. Bila malam kalau lapar cuma biskut kering cicah milo panas 3-5 keping .. 

Ada kadang-kadang tu saya berpuasa ..memang bagus puasa seminggu 2 kali isnin & khamis , Alhamdulillah berat saya berkurang dalam 2 bulan sekarang 65 kg..

Baru-baru ni kita puasa pulak 1 bulan , saya cuma makan berbuka dengan sup atau makanan berkuah, Dekat nak tidur saya makan nasi sedikit, lebihkan protein seperti ikan bakar dan ayam bakar dalam pukul 11 pm.Saya minum air kosong sebelum tidur dan akan suplimen saya buat sendiri .. Kapsul 1 biji campuran kolagen, glutathione, vitamin c dan pearl powder . Bila sahur pukul 4.30 am saya bangun minum air kosong dan makan 1 kapsul sekali lagi .. makan kurma sebiji..

Alhamdulillah erat saya sekarang 60kg.. seronoknya ..hihihi

3 bulan saya turun 10 kg ...

Saya akan teruskan lagi untuk dapat berat antara 50-55kg..kerana ketinggian saya yang agak rendah..saya tak boleh besar sangat ke sisi...:) 

Ada yang nak buat macam saya ke ?


ni la produk saya beauty skinz

Apa yang dapat saya kongsikan bersama di sini ialah walau macammana sekali pun ubat-ubat kurus di pasaran perlu hati-hati, ada banyak bahaya daripada kebaikan , perlu perhatikan dulu kandungannya ye.. 

Jangan mudah terpengaruh dengan iklan-iklan di pasaran , ( jangan marah je penjual produk slimming- saya cuma ingat- mengingati) 

Komintmen kita untuk mengurangkan berat badan secara sihat , kena sentiasa berterusan , jaga pemakanan , pilih pemakanan yang sihat. Kurangkan karbohidrat seperti nasi, mee dan bihun, makan sedikit2 dan lebih kerap. lebihkan protein sebab protein agak lama untuk di hadamkan seperti ikan, ayam dan daging .

Semak piramid pemakanan kita, karbohidrat itu apa , protein tu apa, lemak & minyak tu apa...
Untuk mengurangkan berat badan perlu kurangkan karbohidrat.. betul sangat-sangat , bila saya kurangkan karbhidrat dalam pemakanan harian saya memang saya puas hati , berat badan berkurang. Ini kerana karbohidrat bila berlebihan akan menjadi lemak dan lemak tersimpan di dalam badan...huhuhu

Lebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran yang banyak serat serta protein untuk mengurangkan rasa lapar. Memang agak berat jika berat badan agak berlebihan untuk ubah rutin biasa kita.


Sabda Nabi kita , makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang. amalkan ye 

Satu lagi yang saya dapat daripada rutin seharian pemakanan saya , kita perlu banyak minum air kosong sebab hanya air kosong yang dapat membantu mencuci buah pinggang kita dengan segala makanan berat seharian, boleh cuba bila kita minum air kosong banyak , kita kencing kerap tapi air kencing kita lebih jernih dan tak berbau, tapi jik akita kurang minum air, air kencing akan kuning dan pekat .Kesian buah pinggang terpaksa tapis lebih teruk sebab tak cukup air nak filter 
.









Warna Warni Aidilfitri (Original Video)



bismillahirrahmanirrahim

ASSALAMUALAIKUM


Agak lama saya tak coret2 dalam blog ni ...

maaf agak  busy dengan kedai yang baru di buka

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

MAAF ZAHIR BATIN

JOM DENGAR LAGU RAYA DULU ...

saya hadiahkan untuk semua sahabat2 ...


Nanti kita sambung semula dengan sharing2 ye ..




Monday, May 25, 2015

TIPS UNTUK SUNBURN

. Bismilahirrahmanirrahim

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Pertama2 kali nak minta maaf sebab lama tak syer ilmu kat sini, maklum la agak busy dengan SPA dekat Fitra Solusi Centre dan KIlang kecil dan comel saya dekat Zash Beauty . Banyak sangat kerja perlu diselesaikan .

Malam ni rasa nak coret2 la pulak dalan blog ni tentang tip-tip jika mua jadi sunburn atau terbakar panas. Cuaca yang tak menentu , kejap panas terik, kejap hujan buatkan kulit kita tak berapa stabil jugak kan..

Terutamanya budak-budak sekolah, kesian tengok kulit muka diorang, dah berbekas dengan tudung sekolah tu. 

KIta banyak diperkenalkan dengan pelbagai produk kononnya boleh kurangkan sunburn la, ada spf la, macam-macam la yang diorang janjikan dengan produk diorang

Saya nak syer kat sini kaedah semulajadi je..insyaallah tak bahaya , guna pun bahan2 semulajadi

1. Campur oat +susu + lemon jus.. tempek je kat muka yang kena burn tu 

2. Aloe vera , ambil je gel dia tu , buang kulit ye dan basuh sebab getah yang kuning2 tu boleh gatal2 kulit . Sapu je kat muka  biar kering sendiri..

3. Boleh juga blend kentang , pastu campur tepung jagung , tempek la kat muka ye , biar 10-15 minit , cuci dengan air bersih

4. Kalu nak produk Zash boleh je , kami ada soothing night mask , boleh sapu je , nak basuh muak pun boleh, tak nak basuh , esok pagi baru basuh pun boleh ... :) 

5. Satu lagi Gold + kolagen mask - juga boleh kurangkan sunburn

Sun burn adalah disebabkan kulit keluarkan sel-sel melanin iaitu sel yang memberi warna pada kulit bagi menghalang kulit yang pedih akibat terdedah teruk pada matahari.. Bila sel melanin keluar , kulit akan lebih gelap, ini adalah cara semulajadi kulit di jaga .

Pemakaian produk pencuci atau toner yang kuat kandungan kimia  akan membahaya atau memburukkan lagi keadaan. Rawatan sebelum adalah denga memakai produk penghalang matahari atau cream yang ada SPF ( Sun Protection FactoR).. 

Jika dah jadi , cuba rawat dengan mask atai toner air mawar. Mask akan memperbaiki semula sel-sel kulit secara semulajadi , memberikan vitamin dan mineral kepada kulit 
Insyaallah .. boleh cuba dulu 


Yang Purple tu Soothing night mask , yang pink Facial Scrub  


Gold + collagen Mask 
 
























        












KELAS BELAJAR BUAT PRODUK KOSMETIK (SABUN & BODYCARE)

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Nasyierah Herbal Beautycare akan mengadakan satu lagi kelas  dalam masa cuti sekolah ni

Bertempat di : Sungai Buloh (10-4 petang )

6hb Jun 2015 - Kursus sabun transparent 5 jenis
                         RM350

7hb Jun 2015 - Kursus produk bodycare 4 jenis produk
                         RM800
                         ( Lotion, shower Gel, body scrub & aromaterapi massage oil )

Alamat : No 6-1, Jalan BRP1/6, Bukit Rahman Putra , 4700 Sg Buloh , Selangor