Wednesday, April 9, 2014

BENGKEL SABUN DAN BODYCARE DI SHAH ALAM


Syukur Alhamdulillah...

Bengkel Homemade produk kosmetik yang diadakan di Shah Alam pada 29 & 30h March 2014 baru-baru ni mendapat sambutan yang sangat baik dan semua peserta berpuashati. Kecoh jadinya bila semua peserta boleh buat praktikal dalam kelas, hasilnya kerja mereka sangat baik walaupun first time buat. PAntang tengok saya ambil barang di meja depan tu  semua cepat-cepat ke dapan nak tengok takut tertinggal apa yang saya nak ajar, 

Semua peserta sporting, A++ saya bagi untuk semua peserta. Cepat dapat apa yang di ajar dan sekarang daha ada yang mula buat merketing, buat page , facebook baru la semata-mata untuk bisnes.. Alhamdulillah syukur bertambah lagi usahawan Melayu kita.

Nak join boleh pm di  https://www.facebook.com/groups/akademikecantikanazalea/

Dalam bengkel ni peserta di ajar membuat beberapa jenis sabun daripada Bahan Asas Sabun Glycerin dan juga untuk doorgift ( flower petal potpouri) dan loofah soap untuk hari pertama

Pada hari kedua pula peserta di ajar membuat body scrub aromaterapi daripada garam, body butter cream dan facial mist.

Satu lagi sesi penting dalam bengkel ini , peserta AKA akan di bantu bagaimana nak marketkan produk, branding, labeling serta info tentang  KKM, HALAL dan GMP.


Jom tengok gambar-gambar peserta ye..

               



Kusyuk ni.. buat sabun berlapis-lapis jugak.. 
Hasilnya, pada hari pertama 

Scrub Garam Aromaterapi, berwarna-warni
Mewakili Negeri Sabah, ada 2 orang



Dengan hasil masing-masing
Ada sijil lagi..


Body butter cream & Body scrub aromaterapi ( berlapis-lapis jadinya)
Sedang kacau cream la tu... dah jadi pun..


Cikgu Wan dalam sessi branding, labeling & marketing)
Bila nampak saya kat depan semua terus ke depan, tinggal meja sendiri...tu yang best, semangat sungguh 


Peserta dengan produk masing-masing


Partner saya (tudung pink tu) merangkap pengurus ( Akademi Kecantikan Azalea) yang banyak berkorban masa melayan peserta dan menjawab soalan-soalan di dalam facebook demi Akademi ini. 




Antara testimoni-testimoni peserta bengkel AKA







Tuesday, March 25, 2014

Akademi Kecantikan Azalea..


Assalamualaikum..

Terlebih dahulu saya mohon ribuan maaf sebab agak lama tidak mencoretkan sebarang artikel di dalam blog ini. Keadaan agak sibuk dengan kursus-kursus untuk menimba ilmu dan juga kursus-kursus yang saya buat bersama Nashierah Herbal Beautycare..

Di sini juga ingin saya maklumkan sekarang saya telah bekerjasama dengan  Akademi Kecantikan Azalea : 
http://akademiazalea.com/about-us/.. mengatur road tour seluruh Malaysia membuka peluang semua pengusaha kosmetik untuk mempelajari cara membuat produk-produk..

Antara produk- produknya

1. Sabun glycerin/transparent
2. Skincare ( cream, toner, moisturiser)
3. Bodycare ( body scrub, shower cream, lotion, body butter)
4. Haircare
5. Spa products

Untuk yang berminat boleh contact saya sendiri, pm, sms, whatsapp atau hubungi Akademi...

Alhamdulillah bermula 29-30hb March di Shah Alam, Terengganu akan di beritahu tarikhnya yg terdekat..

Tujuan saya membuat kursus-kursus atau bengkel-bengkel ini adalah sebagai cara untuk menyebarkan ilmu Allah dan juga memperkenalkan kepada semua tentang produk-produk semulajadi yang kita boleh buat sendiri sebenarnya. Tak perlu membeli produk yang mahal-mahal tapi merosakkan kulit yang memang dah cantik Allah bagi pada kita. 






Seminar di USM

Bersama Prof Yeap ALumni Sains Kimia USM

Seminar di USM

Selain daripada perseorangan/ individu yang datang belajar dengan saya seperti dari Sabah, Sarawak, Johor, KL saya  juga mengadakan beberapa bengkel sekitar Negeri Kedah seperti di sekolah-sekolah. Bagi yang datang secara individu tak dapat saya tunjukkan gambar di sini kerana masing-masing nak jaga brand sendiri dan saya amat menghormati pelanggan-pelanggan saya.

Bengkel  Sabun doorgift sehari di Sekolah Menengah Kebangsaan Cina Keat Hwa, Alor Setar


sabun limau purut
Masker daripada coklat..
sabun Rose
sabun susu kambing
 
masker dari bahan herba




Saturday, March 8, 2014

Tips nak cantik dan sihat waktu pagi

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah jumpa lagi..

Pagi-pagi ni saya nak syer Cantik dan Sihat bermula amalan kita waktu pagi....


AND 

HEALTHY HAIR 




Kaedah ini amat sesuai diamalkan untuk lelaki dan wanita terutama yang berumur 35 ke atas..

KENAPA YE?

Sebab bila umur meningkat, kolagen dalam badan semakin berkurang, kulit dah semakin kering, pertumbuhan sel-sel baru dah semakin lambat, mungkin kita tak sedar kerana pada umur sebegini taraf hidup agak stabil, kewangan semakin baik, kita terleka sebentar. Sesetengah orang dah menjadi public figure..famous dah.. Ini yang menyebabkan kesihatan dan kecantikan mula terabai... Nanti bila umur dah 45 atau 50 tahun baru tersedar bila nampak kulit dah mula geleber.. Jangan tunggu masa tu baru nak mula jaga kulit dan rambut kita.

Nak tau tak macammana nak dapatkan kulit dan rambut yang cantik dan sihat?

Kaedah ni untuk rambut tahan 3-4 hari dan untuk muka untuk jangkamasa panjang lambat berkedut...

Nak tau ke ?

Kita guna bahan-bahan di rumah je...

Pernah dengar kegunaan Madu kelulut, Minyak kelapa dara dan Minyak Zaitun.. saya guna yang ni je tapi kena pastikan yang betul-betul tulen... TULEN.. 

Okay dah ready ke nak belajar ni..

Tapi kalau baca , lepas ni kena buat. : )
 Baru best..

Bangun pagi , mula-mula minum air kosong 1 gelas
Mandi dan sabun badan serta syampu rambut ( sebaik-baiknya sebelum subuh)
Selepas mandi, solat subuh... kemudian...

CARA-CARANYA : 

 Ambil 1 titik minyak kelapa dara selawat 3x dan sapu ke muka, buat urutan dari dagu ke atas seperti kita buat urutan facial...Kenapa ? Nanti kita cerita kat bawah...
Kemudian tuang kat tapak tangan 1 tiitik minyak kelapa dara + 1 titik minyak zaitun sapu pada rambut dan buat sedikit urutan sehingga ke kulit kepala sampai semua minyak habis..jangan banyak sangat, 1 titik je serba satu minyak tu..
Selepas 1/2 jam minum madu kelulut ( kat bawah ada cara-cara nak minum madu kelulut ni..bukan dari sudu ye..)

Semua ini mesti dilakukan selepas mandi semasa kulit dan rambut masih lembab. Semua ni jadikan amalan harian, tapi untuk rambut 3 hari sekali..Insyaallah akan maintain cantik dan sihat, kulit nampak gebu dan halus. Rambut akan maintain sihat dan hitam..

Apa yang anda fikirkan ?
SELAMAT MENCUBA...

Sebab dan Musabab

1. Minum air kosong 1 gelas - untuk mengembalikan semula air yang hilang sepanjang malam kita tidur. Seelok-eloknya air putih ni kita minum 1 jam sekali  terutamanya pada keadaan suhu sekarang..sangat panas.

2. 1 titik minyak kelapa dara sapu ke muka selapas mandi.. Ini kerana selepas mandi kulit kita masih segar dan lembab. Minyak ini apabila di sapu akan terus meresap ke dalam kulit dan ini melembabkan kulit dengan lebih lama. Jika kita sapukan minyak kelapa dara pada kulit yang dah kering, sel-sel minyak ini sukar meresap ke dalam kulit. 
Kenapa saya pilih minyak kelapa dara?? 

Ini kerana minyak kelapa dara kaya dengan anti oksidan iaitu mampu memperbaiki sel-sel kulit yang rosak atau meneutralkan sel-sel tersebut. Secara kimia juga minyak kelapa dara terdiri daripada asid-asid lemak yang mempunyai rantai kimia yang sederhana panjang berbanding minyak tumbuhan lain seperti minyak zaitun yang mana ia mudah terungkai. Minyak kelapa dara mempunyai kandungan kalori yang rendah dan boleh guna untuk minum, awet muda tu kalau rajin amalkan.



Selain tu minyak kelapa dara juga boleh bertindak sebagai UV protection iaitu menghalang kesan cahaya ultra violet yang boleh menyebabkan sunburn. Jadi kalau guna Minyak ni tak perlua la nak guna sun protection lagi.. Yang ni betul !

Saya memang amalkan minyak ni xde pun jadi sunburn..

Kegunaan lain Minyak kelapa Dara
http://wellnessmama.com/5734/101-uses-for-coconut-oil/

3. Minyak Zaitun
Minyak terbaik di sebut di dalam Al-Quran. Kaya dengan pelembab sangat baik untuk kulit dan rambut. 2 titik campuran minyak ini mampu membuatkan rambut anda hitam, berkilat, lembab dan sangat lembut.. Tak perlu perapi (conditioner dah).

Kalau nak baca kelebihan minyak zaitun boleh baca artikel di link ni..

http://www.stylecraze.com/articles/amazing-benefits-of-olive-oil-that-you-never-knew/










4. Madu kelulut
Madu ini dikatakan lebih baik dari madu lebah...wallahualam.. setiap ciptaan Allah ada kelebihannya. Tapi saya suka madu kelulut ni sebab rasanya masam-masam manis. Minum sedikit je setiap hari pagi dan malam semasa perut kosong..

Cara minum : Tuang sedikit ( agak-agak 1 sudu kecil ) atas tapak tangan, mengadap kiblat dan Salawat 3x, sedut madu terus dari tapak tangan ke dalam mulut. Jangan telan terus biarkan dalam mulut 2-3 minit baru telan.. Ini amalan sunnah Nabi..



http://raudahmadukelulut.blogspot.com/2013/05/khasiat-madu-kelulut-berbanding-madu.html
http://www.utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130701/ag_03/Khasiat-madu-lebah-kelulut

Semua bahan-bahan ini mempunyai kadar kandungan anti oksidan yang tinggi yang mana sangat baik untuk tubuh badan kita, awet muda, mencegah penyakit seperti jantung, darah tinggi dan kencing manis.

Jom amalkan...

Wasalam



Monday, February 24, 2014

KEBAIKAN DAGING KAMBING

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang

Kita selalu diceritakan tentang keburukan daging kambing, makan daging kabing nanti dapat darah tinggi, kolestrol tinggi lah.. dan macam2 lagi..Ini menjadi ketakutan kepada setiap orang terutamanya yang mengidap penyakit darah tinggi, jantung dan beberapa penyakit lagi..

Sebenarnya penyakit-penyakit ini wujuk adalah kerana pemakanan kita yang tidak berzat seperti makanan junk food, makanan yang tinggi lemak seperti fast food, makanan yang mempunyai MSG tinggi, perasa tambahan yang tinggi. Tapi makanan kesukaan nabi pulak disalahkan...

Jadi sila lah baca untuk memperbaiki apa yang salah tu..


Comel ..kan.. 

Kambing adalah binatang kesukaan nabi dan nabi Muhammad SAW memang suka makan daging kambing. Kenapa nak dipertikaikan lagi.

Jom baca kebaikan daging kambing dan lepas ni jangan diperburukkan tentang daging kambing lagi. Rupa-rupanya terdapat banyak sangat kebaikan daging kambing.. di dalamnya terdapat berbagai vitamin dan mineral penting yang disembunyikan oleh pihak-pihak tertentu




Daging kambing tak  banyak lemak sebenarnya , isi pejal..
Kelebihan Daging Kambing

Mereka yang berpangkat doktor menyarankan kita supaya mengelakkan dari memakan daging kambing, kerana daging kambing boleh menyebabkan panas badan. Ada juga doktor yang mengatakan kandungan lemak dan kolesterol pada daging kambing tinggi serta seringkali daging kambing dituding sebagai penyebab darah tinggi dan sakit jantung.

Sebenarnya, daging kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah S.A.W. Setiap sunnah nabi mesti ada kelebihannya. Oleh kerana orang barat (yahudi) tidak mahu kita ikut sunnah nabi, pelbagai kenyataan mereka keluarkan. Tetapi hakikat sebenarnya banyak manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.

Daging kambing adalah daging yang paling baik

Kajian dari Persatuan Jantung Amerika menyatakan, daging kambing baik untuk mereka yang mempunyai masalah berkaitan jantung. Ini disebabkan daging tersebut tinggi kualiti proteinnya dengan nisbah kandungan lemak yang sihat. Struktur molekul daging kambing yang berbeza menjadikan daging kambing lebih mudah dihadam. Ia juga amat sesuai untuk mereka yang menjaga kesihatan. Bukan setakat itu sahaja, malah jika dibandingkan, daging kambing mengandungi zat besi dan kandungan potasium yang rendah kandungan mineralnya. Dagingnya lebih pejal dan lebih rendah kalori daripada daging lembu dan ayam tanpa kulit. Kesemua asid amino yang diperlukan ada di dalam daging kambing.

Pengurai Kolestrol Tepu

Daging kambing yang rendah kandungan protinnya menjadikan ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan yang tidak sihat.

Ikatan kolestrol tepu boleh dielakkan sekiranya Omega 3 terdapat di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar). Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan dengan kolestrol kambing sahaja.

Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein boleh mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Sekiranya kandungan kolestrol tepu jenis ini banyak terdapat didalam darah, ia boleh mengakibatkan masalah jantung.

Sodium yang digunakan untuk mengawet daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging burger. Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti MonoSodium Glutamat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia boleh menyebabkan strok .

Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti

Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.

Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.

Lemak di bawah permukaan kulit terbentuk akibat kolestrol yang gagal dicerna oleh hati. Ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan) jika terdapat dalam jumlah yang banyak. Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.

Mencantikkan Kulit

Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida juga terdapat dalam daging kambing. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu serta mencantikkan kulit.

Pengambilan protein yang secara berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan mengakibatkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.

Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang lebih putih dan cantik.

Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan

Sistem darah (NW18) berkaitan dengan kawasan Thalamus (NW3). Thalamus berfungsi sebagai penjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.

Jantung akan menjadi lebih lembut dan lancar pergerakannya apabila menerima kolestrol daging kambing. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan (kasih sayang).

Mereka yang mengamalkan pemakanan daging kambing akan merasa tenang dan gembira serta mudah merasa getaran kasih sayang. Amalkanlah pemakanan daging kambing sekiranya menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan.


                       


 Susu Kambing boleh juga dijadikan sabun, memelbabkan kulit dan kaya vitamin A, mencerahkan kulit


Susu Kambing ni boleh di dapati di Ar-Rayyan Frozen Food 



Susu kambing juga baik untuk kesihatan, molekul lemak yang kecil mudah di separ tubuh  serta mempunyai vitamin A yang tinggi







Sunday, February 23, 2014

BERMINAT DENGAN PRODUK KOSMETIK SENDIRI ? DIY ( DO IT YOURSELF)

Bismillahirrahmanirrahim..

Adalah anda berminat untuk membuat produk sabun, krim, gel, toner dengan jenama sendiri?

sabun glycerin/transparent

Anda tak puas hati dengan produk yang anda beli sekarang?

Boleh join saya untuk kursus pembuatan produk kosmetik..

Toner
Terbaru saya akan adakan di Shah Alam 8 & 9 hb March ni dan ke-2 di Terengganu 21 & 22hb March..

Antara yang diajarkan 8 jenis produk iaitu sabun untuk badan dan muka, scrub badan  dan kami juga akan bagi tip-tip kaedah pemasaran..
DIY ( DO IT YOURSELF)

Masker
Anda juga boleh berkomunikasi secara langsung dengan saya jika ada yang kurang faham tenntang produk kosmetik, pemilihan produk mengikut jenis kulit, bahan-bahan bahaya di dalam produk kosmetik..

Kalau berminat boleh pm , whatsapp atau sms saya.. semua info ada kat atas..

Anda juga akan mendapat buku mini Mudahnya Menjemput rezeki dari saya.. Insyaallah..